perjantai 18. heinäkuuta 2014

muutosta.

Heinäkuu on ollut järjetön. Olen huomannut, että elämä ei ainakaan tuota pettymystä muutosten suhteen. Muutokset ovat väistämättömiä, mutta ennustamattomia. Muutokseen on sopeuduttava, ja mukautettava oma elämä muutosten mukaan.

Pajulahden leirillä tullut urheiluvamma sai uuden diagnoosin, sääriluun rasitusmurtuma. Rasitusmurtumani sijaitsee sääriluun yläkolmanneksessa, lähellä polvea. Sääriluun rasitusmurtuma on erittäin yleinen juoksijoilla, ja syntyy tavallisesti sääriluun ylä-tai alakolmannekseen. Rasitusmurtumaa harvoin hoidetaan kipsaukseksella tai täysin passiivisella levolla. Liikunta tehostaa aineenvaihduntaa, ja näin ollen nopeuttaa paranemista. Liikunta, joka ei aiheuta kipua, on sallittu. Näin ollen pyöräily ja uinti eivät ole kiellyttyjen listalla. Juoksukielto jatkuu vielä seuraavat 3-4 viikkoa.

Kolmen viikon aikana olen ymmärtänyt, kuinka paljon vasen jalkani tekee töitä päivässä. Portaiden nousu, tuolilta nousu, hyppimiset hallilla/kotona yms. on vasemman jalan vastuulla. Ensimmäisen viikon olinkin aivan hukassa, kun vasen jalkani oli lomalla. Nyt olen oppinut käyttämään proteesijalkaani paljon enemmän arkielämässäni. Kun vahvuus poistetaan, heikkous vahvistuu. Triathlon-harjoittelussakin on mukavaa treenata itselle vahvinta, helpointa lajia. Kulkee niin mukavasti.

Mitä treenaamiseni tällä hetkellä on? Altaassa käsivetoja. Uintimäärä on ollut n.4.5km-5.5km/treeni, kuudesti eli hieman vähemmän mitä tavallisesti. Pyöräilyä. Mäkiä olen vältellyt, mutta onneksi Suomessa niitä ei pahemmin ole. Muuten pyörätreenini on pysynyt normaalina. Salilla olen käynyt useammin, 2-4 kertaa viikossa. Olen yrittänyt parantaa heikkouttani, keskivartalon voimatasoa.

Aloitettuani kirjoittamaan muutoksesta, päätin kertoa blogini lukijoille muutostani. Elokuusta lähtien en ole enää turkulaine. Pidempää blogiani lukeneet tietävät, että olen asunut Porissa, Tampereella ja Turussa. Nyt matkani jatkuu...

Loppuviikon vietän koti-kaupungissani, Porissa. Mukavaa pyöräillä eri maisemissa!




Tiistaina kävin melomassa. :) Parikseni sain ratamelonnan monikertaisen arvokisamitalistin, Anne Rikalan. Kiitos!
- Liisa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti